Oppilaitos tekee suunnitelmaa itselleen
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun 7 askelta
1) Järjestäkää oppilaille oppitunti yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta
2) Perustakaa koulun suunnittelutyöhön työryhmä, jossa on myös oppilaiden edustus
3) Arvioikaa oppilaitoksen lähtötilanne. Osallistakaa koulun oppilaat ja henkilökunta esimerkiksi keskusteluin ja/tai anonyymillä kyselyllä ja selvittäkää, miten
- sukupuolen tasa-arvon koetaan toteutuvan omassa koulussa - mukaan lukien sukupuolen moninaisuus!
- yhdenvertaisuus iän, etnisen alkuperän, vammaisuuden, terveydentilan, uskonnon, vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen ja kielen osalta koetaan toteutuvan omassa koulussa
4) Kysykää tarvittaessa apua tasa-arvovaltuutetulta, yhdenvertaisuusvaltuutetulta ja järjestöiltä
5) Valitkaa konkreettiset toimenpiteet
- perusteena alkukartoituksessa ilmenneet koulun omat tarpeet
- määritelkää vastuutahot
- laatikaa aikataulu toimenpiteille ja seuratkaa etenemistä
6) Tiedottakaa koulussa kaikille, myös huoltajille
- kun aloitatte
- kun välietapit on saavutettu
- kun suunnitelma on valmis
7) Päivittäkää suunnitelma
- arvioikaa, miten aiemmat toimenpiteet ovat toteutuneet
- kartoittakaa senhetkinen tilanne ja
- valitkaa jällee tarpeiden perusteella konkreettiset toimenpiteet
Samanlainen kohtelu ≠ yhdenvertaisuus
![]() | ![]() |